Телефони боварии Вазири корҳои дохилии Ҷумҳурии Тоҷикистон (+992 37) 221-21-21... Хизмати Мадад бо рақами телефони 19-19-и Вазорати корҳои дохилии Ҷумҳурии Тоҷикистон

Navruz

The history of celebrating Navruz - the sacred book of Zoroastrianism "Avesta" . The roots of the holiday goes far back in history to 3000 years before ery. Istoriya origin of Navruz , as indicated in the " Navruznoma " (The Book of Navruz) Omar Khayam, leaves at the time of one of the oldest in the world and the history of the kingdom of the Persians - Peshdodien . In the " Shahnameh " origin of the holiday is associated with the legendary King Jamshed . When Jamshed grasped that day , he called his Navruz and introduced him to the practice as a holiday. Kings and other people followed emu. When Jamshed built a throne of gold (according to legend, it was pervyytron in human history), and raised him to the highest mountain at sunrise , gold glittered in the sunlight and there was light , like the sun . This day is called the Navruz and began to celebrate it as the beginning of the new year . During the celebration of Navruz arrange a variety of activities . In the spirit of folk traditions are organized horse racing, kozlodranie(catch the goat) ( buzhkashi tjk ) , wrestling athletes , buchulbozi , argamchinbozi ( skipping rope ) , lankabozi , tuhmzanak , idgardak .

Much attention is paid to the preparation of the holiday table . On the festive table necessarily put only food. Put on the table dishes that begin with the letter "s" and "sh" . As a rule, it is festive table 2 : " haftsin " and " haftshin ." " Sin " and " tires " - the names of the letters "s" and "sh" in the Persian alphabet , and the " Haft " means 7. In Zoroastrianism and Islam, the number 7 is considered sacred . In ancient times there was also " haftmim " (" meme " - the name of the letter " m " in the Persian alphabet ), but because of the many costs of such a table is set rare. " Haftsin " brought the Arabs , because in Islam prohibited the use of wine , but they failed to eradicate " Haftshin ."

The symbol of Nawruz and the new year is sumanak ( Sumalak ) . Sumanak should be ready before the sun rises on the main day of the holiday. During cooking sumanaka women and children sing holiday songs , read poetry . Sumanak - it's not a simple dish , it's something sacred. So before cooking master chef reads surah of the Qur'an , namely "Ihlos"( purity of heart) Sumanak distributed to all the neighbors, relatives , friends, friends. Before you try it, you need three wishes , they can be filled during the year.

The proposal to introduce a new date in the calendar of the United Nations by the governments of several countries : Albania, Azerbaijan, Afghanistan , Macedonia , India, Iran, Kazakhstan, Kyrgyzstan , Tajikistan , Turkmenistan and Turkey. February 23, the General Assembly adopted the initiative in these countries, and consolidated its international holiday on March 21 - Day of Nowruz. International Day of Nowruz (International Day of Nowruz) is celebrated since 2010. Navruz - the New Year's holiday in a number of peoples of Eurasia , it also marks the first day of spring and the renewal of nature . The origin of the holiday is rooted in the pre-literate era of human history. We hope that people around the world will celebrate this day . And even in times of crisis , turmoil and changes that are taking place , in particular, and in the very regions where the tradition of celebrating the holiday , the Feast of Navruz always let prevail!


Шарҳи Шумо

Security code
Азнавсози



Муҳтарам аъзои Маҷлиси миллӣ ва вакилони Маҷлиси намояндагон!Ҳамватанони азиз! Паёми имсолаи Президент дар бораи самтҳои асосии сиёсати дохилӣ ва хориҷии мамлакат баъди ҷашни чорякасраи истиқлолияти давлатии Тоҷикистон, яъне дар даврае пешниҳод мегардад, ки кишвари азизи мо ба марҳалаи нави рушд ворид гардида, мардуми шарифи Тоҷикистон ба сӯи ояндаи ободу осуда бо қадамҳои устувор пеш меравад.Дар зарфи бисту панҷ сол мо ба шарофати заҳмати софдилонаи халқамон дар роҳи таъмин намудани рушди сиёсиву иқтисодӣ ва иҷтимоиву фарҳангии кишвар ба натиҷаҳои назаррас ноил гардидем.Мо ҳамаи ин корҳоро ба хотири таҳкими пояҳои истиқлолияти давлатиамон анҷом додем.Зеро озодиву истиқлолият бароямон дастоварди бузургтарин ва ғояи муқаддаси миллӣ буда, мо бо вуҷуди мушкилоти ҷойдошта барои ҳимоя ва пойдору устувор мондани он минбаъд низ тамоми саъю талоши худро равона ....>>>

Барномаи ислоҳоти милитсия


Барномаи ислоҳоти (рушди) милитсия барои солҳои 2014-2020 (минбаъд - Барнома) ҳуҷҷати асосии барномавии миёнамўҳлат буда, мақсадҳои стратегӣ, вазифа ва самтҳои асосии ислоҳоти (рушди) милитсияро муайян менамояд. Барнома дар асоси моддаи 7 Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон   Муфассал >>>

Низомномаи Шӯрои ҷамъиятӣ

Шӯрои ҷамъиятӣ оид ба мусоидати ҷомеаи шаҳрвандӣ ба ислоҳоти милитсия дар назди Вазорати корҳои дохилии Ҷумҳурии Тоҷикистон (минбаъд – Шӯрои ҷамъиятӣ) мақомоти ҷамъиятии машваратӣ - мушоҳидавӣ буда, бо мақсади ташкил ва таъмин
  Муфассал >>>

Стратегия


Стратегияи ислоҳоти милитсия барои солҳои 2013 - 2020 (минбаъд - Стратегия) ба меъёрҳои Конститутсияи (Сарқонуни) Ҷумҳурии Тоҷикистон асос ёфта, ҳадафҳо, афзалият ва тадбирҳоро оид ба ислоҳот ва рушди милитсия муайян намуда, амалҳоеро, ки Ҳукумати Муфассал >>>

Лоиҳаи Кодекси одоби корманди политсия


Кодекси одоби касбии корманди политсияи Ҷумҳурии Тоҷикистон (минбаъд-Кодекс), маҷмӯи қоидаҳои рафтори корманди политсия мебошад, ки ҳадди муошират, қоидаҳои рафтори хизматӣ ва ғайрихизматӣ, ки аз санадҳои меъёрии ҳуқуқии Ҷумҳурии Тоҷикистон, арзишҳои Муфассал >>>

Лоиҳаи Қонун дар бораи политсия


Қонуни мазкур мафҳумҳои асосӣ, сохтори ташкиливу ҳуқуқӣ, самтҳои асосӣ ва принсипҳои фаъолият, сохтори политсияи Вазорати корҳои дохилии Ҷумҳурии Тоҷикистон, мавқеи он дар низоми мақомоти иҷроияи марказии ҳокимияти давлатӣ, ҳамкорӣ бо ҷомеа, тартиби қабул Муфассал >>>

Кофтуков


© 2017 Сомонаи расмии Вазорати корҳои дохилии Ҷумҳурии Тоҷикистон.
Истифодаи маълумотҳои сомонаи расмии Вазорати корҳои дохилии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо нишон додани суроғаи сомона http://vkd.tj иҷозат дода мешавад